fbpx

מהו שיקום באמצעות יוגה ?

מהו שיקום באמצעות יוגה ?

מהו שיקום ? 

המילון מציע הגדרה:
“הַחְזָרַת אָדָם אוֹ דָּבָר לְאֵיתָנוֹ וּלְמַצָּבוֹ הַקּוֹדֵם”
אני מרשה לעצמי להציב בפני הקביעה הזו סימן שאלה גדול
האם באמת ביכולתו של מישהו להחזיר אדם למצבו הקודם ?
האם אי פעם מישהו חזר לעבר ?
הפילוסוף היווני הרקליטוס טבע את האמרה “אדם אינו יכול להיכנס לאותו הנהר פעמיים”
והתכוון לכך שהכל נמצא בשינוי מתמיד, האדם משתנה כל הזמן, והנהר זורם ללא הפסקה.

לכן בבואנו להתחיל תהליך שיקומי מוצלח חשוב להכיר במצבנו בהווה,
להבין את הקשיים ומקורותיהם, להציב מטרות ריאליות ולהתקדם בהדרגה.
הערכת ההווה מתבצעת בכל פעם מחדש,
וכך נבנית התקדמות מדורגת אל עבר מטרות  שמתעדכנות בהתאם לתהליך האישי.

מטרת התרגול בגישה שיקומית

מטרת תרגול  יוגה בגישה שיקומית הנה בפשטות – לשפר את התפקוד היומיומי , לשפר את תחושת החיות והאנרגיה,
להתחבר לגוף ולנפש. תופעת לוואי שכיחה המלווה תרגול מעין זה הינה שחרור מכאבים שהוגדרו “כרוניים” .
חשוב לזכור שהמטרה אינה להחזיר את הגלגל אחורה,
שאיפה מציאותית יותר היא להתחיל מהמקום שבו האדם נמצא עכשיו ומשם להתקדם בקצב אישי וקשוב.
התרגול משפיע לטובה על שיפור היציבה וטווחי התנועה, על הגמישות והכוח, הבנת כיווני התנועה ואופן הפעלת הגוף בצורה מיטיבה, מרחיב את טווח הנשימה, אבל לא רק את זה…
תרגול יוגה משפיע על תפיסה האדם את עצמו, תחושת הערך, שיווי המשקל בעולם, גילוי וחיזוק של מקור הכֹוח הפנימי, וכל אלו יחד בונים את השינוי לטובה, שהנו למעשה – שיקום.

רגע …אז תרגול יוגה זה בעצם טיפול ?

קיימות גישות הרואות בתרגול יוגה – תרפיה או טיפול, ובמורה ליוגה – מטפל.
אבל אני רואה את זה קצת אחרת…
יוגה באופן מסורתי הנה ידע ותרגול שנמסר ממורה לתלמיד
מטרת הידע אינה ריפוי או “שיקום” נקודתי כפי שאנו מבינים אותו במערב,
אלא שיפור עצמי במובן הרחב ביותר, תופעת לוואי נפוצה של תרגול יוגי שמועבר באחריות ומתורגל במתינות –
הנה שיקום כאבים ומחלות.
ולכן – ההתבוננות של מורה ליוגה על האדם שבא לתרגל , חייבת להיות מתוך ראיית השלם
וללא הקיטלוג המאפיין כל כך את הגישה המערבית.
כי התלמיד – אינו סך כל מחלותיו, אינו “סיפור מקרה” ואף אינו “מטופל”
הוא אדם שדרוש לו מורה.
המורה מצדו חייב להיות מצויד ביידע רחב ובתרגול אישי עמוק – ידע הגוף, ידע הנפש  – ידע היוגה.
החוזה הלא כתוב שנחתם ביניהם הנו חוזה של מורה ותלמיד ולא של מטפל ומטופל וטוב שכך.

מטופל או תלמיד – מה תבחר/י להיות ?

בחוזה שבין מטפל למטופל אחריותו של המטפל לבצע את הטיפול היטב, המטופל לעומת זאת לא מתחייב לדבר.
אחריות התלמיד היא שונה, היא רחבה יותר. היא כוללת בתוכה הבנה שעליו ללמוד, לתרגל, להתמסר,
ולהאמין ביכולתו לרכוש יידע ולהבין שהתמדה בתרגול –
תאפשר לו להפנים וליישם את הידע הזה וליהנות מפירות התרגול.
תלמיד יודע שהשינוי הדרוש לו הוא באחריותו, שבריאותו היא באחריותו.
וזה רבותי חוזה מסוג אחר, הרבה יותר מחייב ועמוק
ובהתאם – מאפשר תנועה והתפתחות.
מאפשר צמיחה.
מאפשר ריפוי.

אם מצאת עניין במאמר זה אשמח למשוב (:

יכול להיות שתמצא/י עניין גם בפוסטים הבאים :י
יוגה שיקומית – האם זה התרגול שחיפשת כל חייך ?
מהם התרגילים שעוזרים לכאבי גב תחתון ?
יוגה לטיפול בדורבן בעקב
ששת הדברים שחשוב לדעת על הברכיים

.כל הזכויות שמורות  ©  מירי כהן גולדרייך

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות רצויים מסומנים *

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.